Pravice potnikov v letalskem prometu – 1. del

SPOZNAJTE SVOJE PRAVICE KOT LETALSKI POTNIK

Uredbo (ES) št. 261/2004 bi moral poznati vsakdo, ki potuje z letalom. Uredba je skupek pravil, ki zavezuje vse letalske družbe, ki letijo iz Evropske unije (EU), v Evropsko unijo in znotraj nje, ne glede na sedež družbe ali namembni kraj leta, vse dokler gre za povezan let z začetnega letališča znotraj EU.

Povezan let je let, ki se kljub morebitnemu prestopanju z enega na drugo letalo šteje za enovit polet in se obravnava tako, kot če bi potnik letel direktno iz začetnega v končno letališče. Na ta način so do pravic upravičeni tudi potniki ki npr. letijo izven EU.

Evropska uredba določa pravice potnikov v naslednjih neljubih primerih:

  • zamuda letala,
  • zavrnitev vkrcanja proti volji potnika,
  • izguba ali uničenje prtljage,
  • odpoved leta in
  • razporeditev potnika v slabši potovalni razred od tistega, ki ga je plačal.

 

Ta prispevek se bo osredotočil na zamudo letala. V primeru zamude leta je letalski prevoznik dolžan zagotoviti vse potrebno, da se potniku zmanjšajo nevšečnosti ter da se jih redno obvešča o trenutni situaciji. Dolžan je potnikom svetovati, kako lahko svoje potovanje nadaljujejo tako, da jim bo odpoved leta povzročila kar najmanjše nevšečnosti.

Letalski prevoznik ni vedno dolžan plačati odškodnine ali ponuditi brezplačnega obroka.

Dolžan je le v primeru, ko letalo na cilj prispe z vsaj 3 urno zamudo. Ko letalski prevoznik ugotovi, da bo imelo letalo takšno zamudo, potnike o tem obvesti. Potnike obvesti tudi o razlogih za zamudo letala ter jim ob daljših zamudah ponudi brezplačen obrok, v primerih nočnih letov tudi plača hotel, omogoči telefonske klice,…

Višina odškodnine je odvisna od zračne razdalje med začetnim in ciljnim (direktnim) letališčem. Višino odškodnine, do katere ste upravičeni lahko razberete iz spodnje tabele:

Zračna razdalja med letališčema do 1500 km med 1500 – 3500 km nad 3.500 km
Višina odškodnine pri vsaj 3 urni zamudi in v kolikor letalska družba ne zagotovi alternativnega prevoza 250 EUR 400 EUR 600 EUR

 

V primeru, da vam letalska družba omogoči pot do cilja po drugi poti, ste upravičeni do polovične odškodnine, če ste na cilj prišli z zamudo 2, 3 ali 4 ure kasneje.

Za določitev oddaljenosti med začetnim in namembnim letališčem se šteje zadnji kraj, na katerega bo potnik zaradi odpovedi leta, prispel z zamudo glede na vozni red.

Odškodnino je letalski prevoznik dolžan izplačati v gotovini z nakazilom na transakcijski račun potnika. Vendar velja opozoriti na dejstvo, da letalskemu prevozniku ni potrebno izplačati odškodnine, če je prišlo do zamude oziroma odpovedi leta zaradi okoliščin, na katere prevoznik ni imel vpliva.

Do odškodnine niste upravičeni, če je do zamude prišlo zaradi ekstremnih vremenskih razmer, politične situacije ali drugih podobnih nepričakovanih in izrednih razmer, na katere družba ne more vplivati.

Posebno opozorilo velja tudi za potnike, ki so letalsko karto kupili v sklopu t.i. počitniškega paketa – ti potniki niso upravičeni do nobene od zgornjih odškodnin ali dejanj in je tretma potnikov prepuščen vsaki letalski družbi oziroma potovalni agenciji zase.

V primeru, da ste upravičeni do denarne odškodnine bodite pozorni pri prebiranju obvestil s strani letalskih družb, ki vas bodo zagotovo obvestile o vaših pravicah, vendar bodo slednje zapisane v drobnem tisku, na prvi pogled nepomembni priponki ali na podoben način. Vedno pa so vam na letališču dolžni predložiti Uredbo št. 261/2004 ter vam pojasniti pravice.

Ste v zgornjem primeru prepoznali svojo situacijo? Če ste upravičeni do odškodnine vam jo bomo pomagali iztržiti. Zato ne odlašajte in poiščite pravni nasvet.

Za pravno pomoč in svetovanje smo vam na voljo preko info@pravnisos.si ali telefonu 051 368 812, preverite pa tudi ostale storitve pravnega ali davčnega svetovanja, ki vam jih nudimo znotraj našega omrežja Pravni SOS.