Neskladnost blaga ali stvarna napaka

UVELJAVLJANJE PRAVICE POTROŠNIKA ZARADI NESKLADNOSTI BLAGA

Pravice, ki jih imate kot kupec novega ali rabljenega blaga ter storitev, so določene v Zakonu o varstvu potrošnikov, v drugih zakonih za posebna področja varstva potrošnikov in Obligacijskem zakoniku.

Zakon o varstvu potrošnikov ureja pravice potrošnikov v primerih, ko se kot prodajalec pojavlja podjetje. Prodajalec je namreč po tem zakonu podjetje, ki sklepa prodajne pogodbe in je lahko pravna, ne glede na njeno pravno organizacijsko obliko, ali fizična oseba, ki opravlja pridobitno dejavnost. Prav tako morajo dolžnosti, ki jih nalaga omenjeni zakon upoštevati tudi državni organi in drugi subjekti, pri ponujanju, prodajanju ali trženju blaga, storitev in digitalne vsebine.

Če Zakon o varstvu potrošnikov ne ureja določenih razmerij, se uporablja Obligacijski zakonik. Zakon o varstvu potrošnikov pa se sicer uporablja tudi glede vprašanj za posebna področja varstva potrošnikov, če ti niso urejena v drugih zakonih, ki se zanje uporabljajo.

Pri uveljavljanju pravic zaradi napak na blagu ali storitvi, ko sta prodajalec in kupec fizični osebi, pa se Zakon o varstvu potrošnikov ne uporablja. Med tovrstnimi pogodbenimi partnerji se lahko omeji odgovornost prodajalca, vendar ne v vseh primerih.

V nadaljevanju podajamo pravice potrošnikov kot izhajajo iz Zakona o varstvu potrošnikov in se osredotočamo na problem, ko blago ni skladno s ponudbo ali pogodbo, prodajalec pa je podjetje, ki neskladnost zavrača.

Po Zakonu o varstvu potrošnikov (ZVPot-1) morate kot potrošnik v zakonskem roku obvestiti prodajalca o neskladnosti blaga in najprej zahtevati od prodajalca brezplačno vzpostavitev skladnosti blaga. Da bi se vzpostavila skladnost blaga, lahko izberete med popravilom blaga in zamenjavo blaga z novim brezhibnim blagom, razen če:

–        je izpolnitev izbranega jamčevalnega zahtevka nemogoča ali

–        izpolnitev izbranega jamčevalnega zahtevka predstavlja nesorazmerne stroške za prodajalca v primerjavi z drugim jamčevalnim zahtevkom ob upoštevanju vseh okoliščin.

Če prodajalec to ne zagotovi v zakonsko predvidenem času, lahko potem zahtevate znižanje kupnine v sorazmerju z neskladnostjo ali odstopite od prodajne pogodbe in zahtevate vračilo plačanega zneska. V vsakem primeru imate tudi pravico, da od prodajalca zahtevate povrnitev škode, zlasti pa povračilo stroškov materiala, nadomestnih delov, dela, prenosa in prevoza blaga, ki nastanejo zaradi uveljavljanja jamčevalnega zahtevka.

Neskladnost blaga lahko pri prodajalcu uveljavljate le, če se napake pojavijo v roku dveh let od nakupa. Vprašanje kdo mora dokazovati neskladnost, pa je odvisna od časovne komponente, kdaj se je neskladnost pojavila. Če se je neskladnost pojavila v roku enega leta od nakupa blaga, potem mora prodajalec sam dokazati, da je blago skladno s pogodbo oz. da neskladnost ob prodaji blaga ni obstajala. V kolikor pa se je neskladnost pojavila po enem letu, morate sami dokazovati njeno neskladnost in to z mnenjem sodnega izvedenca.

Če obstaja torej spor med podjetjem (prodajalcem) in vami kot kupcem glede obstoja neskladnosti, vam svetujemo, da pridobite mnenje sodnega izvedenca, ki bo to neskladnost blaga potrdil ter ga priložite prijavi Tržnemu inšpektoratu. Tržni inšpektorat potem izda odločbo, da mora podjetje ugoditi vašemu (potrošnikovemu) zahtevku, vendar to stori le v primeru, ko je neskladnost dokazana ali če ne obstaja spor o neskladnosti, pa je prodajalec kljub temu vaš zahtevek zavrnil. Če tudi v tem postopku ni rezultata, potem vam svetujemo, da svojo pravico poiščete na sodišču s tožbo.

Naj vas še opozorimo na zakonsko določilo ZVPot-1, da ni mogoče s pogodbo omejiti ali izključiti odgovornosti prodajalca za neskladnost blaga, kot je določena s tem zakonom ter, da je pogodbena določba, ki temu nasprotuje, nična.

Za pravno svetovanje in pomoč smo vam na voljo preko info@pravnisos.si ali po telefonu 051 368 812, preverite pa tudi ostale storitve pravnega, davčnega svetovanja ali poslovnega svetovanja, ki vam jih nudimo znotraj našega omrežja Pravni SOS.